“La segona revolució digital farà desaparèixer moltes feines actuals”, per Antoni Garrell

He tingut el plaer de conversar amb Xantal Llavina Aguilar en el darrer programa #RevolucióCatRàdio de Catalunya Ràdio sobre un tema que ens afecta a tots: l’impacte real de la intel·ligència artificial i el canvi de paradigma laboral que se’ns acosta.

Atès que ens endinsem en l’era digital, una nova era per a la humanitat, en la qual canvia la forma de treballar, la tipologia del treball i els requisits formatius, al deixar obsolets coneixements anteriors.

Cal assumir que avui la IA està accelerant l’automatització del treball cognitiu i no només del treball manual, atès que diversos sistemes de generació de contingut i d’anàlisi estan assolint nivells de rendiment comparables als humans en tasques específiques com la redacció, la síntesi d’informació, la programació, el suport tècnic o l’anàlisi de dades. El que comporta que molts llocs de treball estan en risc, com va passar en les diverses revolucions industrials. La diferència és que ara tot és molt més ràpid i les eines aprenen i “imiten” els humans de forma adaptativa també en tasques intel·lectuals.

Aquest fet comporta, a nivell del mercat laboral, que progressivament desapareguin blocs de tasques dins de cada rol i, alhora, el redisseny dels perfils professionals, potenciant les funcions de supervisió, validació i disseny. Aquest procés va acompanyat d’un augment de la demanda de perfils qualificats en IA, dades i estratègia i d’una pressió creixent sobre els rols basats en processos estandarditzats.

La pressió de la IA sobre el treball comporta passar de saber “fer” a “saber dirigir i utilitzar sistemes d’IA”. Això obliga a l’alfabetització en IA, potenciar el pensament sistèmic i analític i el treball col·laboratiu integrant IA i humans en els fluxos de treball. El que implica també, tal com afirma el nou document del #PaísdeDemà “Els reptes de l’educació i la formació del segle XXI a Catalunya”, que les administracions hagin de reajustar amb profunditat el sistema educatiu i que cadascun de nosaltres haguem “d’estudiar, estudiar i estudiar” per afrontar els reptes que presenta la IA en el treball actual i en els nous treballs que sorgiran en aquesta nova era.

El futur del treball no serà la substitució total de l’humà, sinó la reorganització del treball al voltant de sistemes d’IA. Això no és un canvi menor: estem a les portes d’una segona revolució digital -com explico en el meu darrer llibre La segona revolució digital: una nova era per a la humanitat (MARGE BOOKS – Editorial técnica especializada en cadena de suministro y gestión empresarial) que transformarà i farà desaparèixer feines actuals.

Però més que por, el que ens cal és preparar-nos per no quedar exclosos, amb responsabilitat i eines de gestió. La tecnologia ha de ser una eina per al progrés humà, no un substitut del nostre criteri.

Us convido a escoltar la conversa amb la Xantal aquí:

 

 

Antoni Garrell
Abril 2026

 

La segona revolució digital una nova era per a la humanitat 
Antoni Garrell Guiu

226 págs., 17 x 24 cm, Rústica
ISBN edició impresa: 9791387874162
ISBN edició digital PDF: 979138787417
ISBN edició digital ePUB: 9791387874186
Marge Books (Barcelona)

Ja està disponible aquí.